Aquest és el típic article que es pot escriure amb el cap o amb el cor i el resultat és oposat.

El cor em fa ser ambiciós i em diu que cal lluitar per Europa però el cap em baixa a la terra i em demostra que tenim poques probabilitats d’aconseguir-ho. I m’explico.

Si escrivís l’article atenent al que em diu el cor l’enfoc seria de got mig ple. Ara mateix, quan s’han disputat vint-i-tres jornades de Lliga tenim trenta-dos punts, estem a setze punts pel descens i només ens en falten deu pels anhelats quaranta-dos. Crec que aquesta tranquil·litat de no haver de mirar cap avall ja és prou argument per pensar que cal mirar cap amunt. El pitjor que es pot fer a la vida, així en general, és estar enmig d’alguna cosa. O empenys per anar cap amunt o la gravetat t’acabarà tirant cap avall.

Seguint escrivint amb el cor podria argumentar que el sisè classificat, el que marca l’entrada a l’Europa League, ara mateix té trenta-nou punts i això només són set punts de diferència. I retallar set punts tenint en compte que en queden quaranta-cinc (quinze jornades) no sembla cap utopia.

Però llavors, quan ja m’estic imaginant algun dirigent de la UEFA traient un paperet amb el nom del club de dins d’una bola, se m’activa l’altra meitat del cervell, la part més racional que mai recordo si és la dreta o l’esquerra, i les boles del sorteig de la UEFA desapareixen. I em veig obligat a obrir l’Excel amb les dades històriques i començar a fer números. I el cap, els números, diuen que les opcions d’anar a Europa són poques.

Des de la temporada 1997-1998, que és des de quan hi ha Lliga de vint equips i les victòries sumen tres punts, la sisena posició de la classificació val seixanta punts. En concret, el promig de punts dels equips que han acabat en sisena posició aquestes últimes dinou temporades és de 59,3. Només en quatre de les dinou temporades han calgut més de seixanta punts per acabar en sisena posició.

Per tant, com que ara mateix l’Espanyol té trenta-dos punts, n’hauríem de sumar vint-i-vuit en els quinze partits que queden. Això equivaldria a sumar el 62% dels punts en joc. Tenint en compte que hem sumat el 46% dels punts en les primeres vint-i-tres jornades, això vol dir que hauríem de pujar bastant el nostre nivell d’efectivitat en el tram final de la Lliga.

Una altra dada que no ens fa ser optimistes és la comparativa entre els punts que tenien a la jornada vint-i-tres els equips que van acabar en sisena posició a la classificació final i els punts que van acabar obtenint a la jornada trenta-vuit. En només una de les dinou temporades l’equip que va acabar en sisena posició va sumar més de vint-i-vuit punts en les últimes quinze jornades, que són els que ara mateix ens falten per arribar als seixanta.

Però avui em tira més el cor que el cap i vull pensar que tenim opcions d’anar a Europa. Diumenge, després de guanyar l’Osasuna, encara ho veurem més clar. Això sí, que no se’ns oblidi que a l’equip, tant jugadors com entrenador, cal seguir-los apretant perquè no baixin els braços ni perdin la fe.

(Article publicat a PericosOnline).

[Aquest post forma part del “Projecte 365”].

Anuncis