Però avui us vull parlar d’un altre dels efectes d’aquest endormiscament a la que els dirigents ens han malacostumat. I vull parlar de l’educació.
Mentre que a la Xina els estudiants van 6 dies per setmana a classe i s’hi passen 10 hores cada dia, aquí ens dediquem a discutir si cal la famosa sisena hora. No és qüestió de que els nostres fills es passin 60 hores setmanals tancats en una escola, però sí que fora bo que el nostre model educatiu comencés a pensar en produir persones competents i, sobretot, competitives. Nens que quan s’afrontin a la realitat que suposa treballar puguin competir amb els xinesos que hauran estudiat, d’entrada, el doble d’hores que ells.
Els nostres fills hauran de competir, quan es facin grans, amb les ments brillants que poblen Sillicon Valley, o amb els enginyers que surten de la Polytechnique de París. El seu camp de joc serà el món, no la comarca on van néixer.
I per aconseguir que els nostres fills estiguin preparats, cal donar-los una educació a l’alçada, no el “passar l’estona” que estan patint ara. El model educatiu actual es basa en endormiscar-los ara que són nens, amb l’objectiu que quan es facin adults no puguin aixecar la veu contra els que porten el timó. És el que van fer quan nosaltres (bé, quan jo i els de meva quinta) anàvem a l’escola. Ens intentaven igualar a tots per baix, fer-nos mediocres. El problema és que ara aquesta mediocritat generalitzada s’està agreujant d’una forma escandalosa i grotesca.
Cal que els nens estiguin discriminats pel seu nivell. Els que tinguin més capacitat han d’anar a classe amb els més capaços. I els que siguin més limitats han d’agrupar-se doncs amb els que més els costa. No es tracta de marginar als “tontets”, a veure si se m’entén. Ni es tracta de posar els millors professors amb els més llestos.
Si en una classe de nens brillants se’ls pot ensenyar integrals perquè les derivades ja les tenen superades doncs endavant, no hi perden res.
I si a la classe dels nens que més els costa tots segueixen un ritme semblant d’aprenentatge els anirà molt millor. Segurament molts d’aquests nens aniran assolint més coneixement que quan a la classe hi ha gent molt llesta, gent normal i gent més limitada, per vergonya de no preguntar o perquè senzillament el seu cervell va més lent.
El professor Sala i Martín ho explicava l’altre dia amb un símil molt entenedor. En aquest país tothom entén que hi hagi centres d’alt rendiment per esportistes (el CAR de Sant Cugat, per exemple), però en canvi tothom s’escandalitza si proposés el mateix aplicat a l’ensenyament.
I vosaltres, què en penseu? Voleu que els vostres fills siguin educats en la mediocritat o voleu que puguin aprendre tot el que pugui en funció de les seves capacitats?
Tengo 58 años. A la escuela con 6 ; a los 11 el ingreso al bachillerato. La raiz cuadrada de tres nominales al dedillo. A los 15 acabé el elemental, con idioma incluido. A los 17 el superior, además del idioma, el latín. (Decir que a los 13 años y 5 meses empezé a trabajar en una imprenta las 58 horas a la semana de rigor), luego el bachillerato era nocturno, de 18 a 22 horas. A los 18 el Preu…El secreto estaba, no se me asuste, en la disciplina. Poco tiempo y había que aprovecharlo. después te venía la mili (fastidiándote la mitad de la carrera). Nosostros, la generación anterior, hemos hecho con nuestras leyes, estudiantes mediocres, con poca capacidad de sacrificio y bañados entre algodones. hemos bajado el listón de la enseñanza, alargando sistematicamente los contenidos, para obligar a la juventud a estar más tiempo en la escuela (control del paro). Y de aquellas lluvias, estos lodos. Ahora voy por la tercera, Pedagogía. Hago segundo, de 63 alumnos, solo trabaja uno. No saben leer, les cuesta poner comas, y piensan que el punto y coma es cosa del pasado. Son mediocres…es lo que hemos criado los mayores. Salut
M'agradaM'agrada
Cal anar amb molt de compte per a que no es facin, com tu dius, classes de tontets. Però si es fa amb cura i pensant-ho molt, aquesta és una de les poques coses en què estic d’acord amb Sala i Martín.
M'agradaM'agrada
Hauríem de dedicar una estona més llarga a parlar del que dius aplicat a l’educació primaria, però crec que per a l’ESO hauríem d’apretar l’accelerador demà mateix.A l’ESO és on hauríem de prepara els alumnes a consciencia per que triunfessin en un dels 3 possibles camins que els espera a continuació: món laboral, formació professional o estudis superiors
M'agradaM'agrada
Òscar,Amb el teu post i la resposta d’en Miquel, la veritat és que no puc dir res més… simplement rodó.Malauradament tot això és políticament incorrecte.No has sentit avui a la UGT proposant horari intensiu tot el curs escolar…?? Dios!! L’esforç sembla que sigui sinònim de feixisme. Sort que els meus pares em van fer entendre que sense posar molt de la meva part, res seria possible; i vaja si ho he confirmat.
M'agradaM'agrada
Ah! I crec que un primer pas per arreglar el problema educatiu és desmitificar la Universitat, i tancar centres i centres mediocres amb professors universitaris de “medio pelo”… però això si que és ciència ficció.
M'agradaM'agrada
La mediocritat no te a veure amb la quantitat si no amb la qualitat. El nostre sistema d’ensenyament ve d’una tradició d’adoctrinament que deixa totalment de banda la formació d’un veritable esperit crític. Aquest és el veritable problema i no el que digui el paio aquell de les americanes de colors.En serio, algú es pot prendre seriosament a un paio que es vesteix com un gilipolles, es comporta com un gilipolles i repeteix com un gilipolles les quatre tonteries neoliberals que li van ensenyar a una universitat neocon ianki???
M'agradaM'agrada